POWERHOUSE Van Spaendonck:
“Wees een rebel binnen je organisatie”
Hoe blijf je in deze uitdagende arbeidsmarkt aantrekkelijk als werkgever? In ieder geval niet door af te wachten en te blijven doen wat je altijd al deed. Pim de Morree van Corporate Rebels onderzocht met zijn compagnon ruim honderd bedrijven over de hele wereld, die op een baanbrekende manier met werkgeverschap omgaan. Op POWERHOUSE Van Spaendonck deelde hij zijn belangrijkste lessen.
POWERHOUSE Van Spaendonck:
“Wees een rebel binnen je organisatie”
Hoe blijf je in deze uitdagende arbeidsmarkt aantrekkelijk als werkgever? In ieder geval niet door af te wachten en te blijven doen wat je altijd al deed. Pim de Morree van Corporate Rebels onderzocht met zijn compagnon ruim honderd bedrijven over de hele wereld, die op een baanbrekende manier met werkgeverschap omgaan. Op POWERHOUSE Van Spaendonck deelde hij zijn belangrijkste lessen.
Het is slecht gesteld met de betrokkenheid van medewerkers: volgens onderzoek voelt slechts 15% zich betrokken bij het bedrijf. 67% voelt zich niet betrokken, en 18% voelt zich dusdanig niet betrokken dat ze de organisatie actief gaan saboteren. “Dat zijn pijnlijke resultaten”, vindt Pim. Ook de cijfers over burn-outklachten liegen er niet om. Slechts 33% heeft hier nooit last van, 44% soms en 23% vaak. “Tot slot heeft maar liefst 40% van de mensen het gevoel dat hun werk geen maatschappelijk nut heeft.”
“Het is interessant om je te focussen op het creëren van een werkplek waar mensen graag willen zijn”, stelt Pim. “Er is een sterke correlatie tussen betrokken medewerkers en de productiviteit van een organisatie. Gaat de betrokkenheid omhoog?
Dat leidt tot:
Kan het ook anders?
Ondernemers Pim de Morree en Joost Minnaar weten uit ervaring hoe demotiverend het kan zijn om in een organisatie te werken waar ondernemerschap bij medewerkers niet gewaardeerd wordt. Na drie jaar bij een farmaceutisch bedrijf (Joost) en een producent van bagagebanden (Pim) te hebben gewerkt, waren de twee zo gefrustreerd dat ze hun eigen weg gingen. In 2016 besloten ze samen op zoek te gaan naar voorbeelden van bedrijven waar werk heel anders is ingericht. Met succes.
De twee vrienden stelden een lange bucketlist op met bedrijven, academici en CEO’s die ze graag wilden bezoeken. Opvallend genoeg bleken vooral minder hippe mkb-bedrijven de meest inspirerende voorbeelden te hebben. “Denk bijvoorbeeld aan een witgoedproducent in China, en een autofabrikant in Frankrijk”, vertelt Pim. “Daar kun je vaak een stuk meer van leren dan bijvoorbeeld Google en Spotify.”