“Word verliefd op je doelgroep”
Generatie Z neemt op dit moment 16% van de arbeidsmarkt in. De komende jaren zal dit percentage toenemen tot 30%. Daarmee zal deze generatie de grootste groep werkenden in Nederland worden. Goed dus om te weten hoe je met deze groep omgaat. Maar wie zijn het eigenlijk? Hoe bereik je ze? En hoe zorg je ervoor dat ze bij je willen werken?
Sebastiaan Cové vertelde tijdens de derde editie van POWERHOUSE Van Spaendonck meer over de uitdagingen en die het aannemen van Generatie Z met zich mee brengt. Sebastiaan heeft veel ervaring in recruitment en het creëren van een goed werkgeversmerk. Vanuit zijn huidige functie als Hoofd Marketing bij Timetohire, een recruitment success company, heeft hij veel te maken met werven van het talent van de toekomst. Hij vertelt hoe je de toekomstige generatie het beste kan bereiken.
Wie is Generatie Z?
Ondanks dat we liever geen stempels drukken is het toch goed om een algemeen beeld van Generatie Z te scheppen. Met Generatie Z wordt de groep bedoeld die zo tussen 1995 en 2015 geboren is. Ze zijn opgegroeid met technologie, het zijn echte digital natives die bij wijze van spreken al konden swipen voordat ze konden lopen. En dat zie je terug in hun gedrag: uit onderzoek blijkt dat Gen Z gemiddeld zo’n 70 meter per dag op sociale media weg scrolt.
Op werkgebied heeft Generatie Z ook andere ambities dan eerdere generaties: ze werken voornamelijk om nieuwe dingen te leren, ze zijn op zoek naar werk wat voldoening geeft en willen werk waar ze iets aan bij kunnen dragen. Daarnaast zijn ze continue latent op zoek naar werk: op de achtergrond blijven ze zoeken naar nieuwe uitdagingen en nieuwe banen.
Een nieuwe vorm van kandidaten aantrekken
Deze nieuwe latente vorm van werk zoeken vraagt ook een nieuwe manier van kandidaten trekken. Waar voorheen potentiële werknemers een vacature zagen en direct overgingen tot solliciteren, is er tegenwoordig een langere periode nodig om potentiële nieuwe werknemers over de streep te trekken. Binnen de gehele arbeidsmarkt geldt dat er gemiddeld maar liefst 5,7 maanden zit tussen het eerste contact met een bedrijf en het overgaan tot solliciteren. Daarbij zijn er rond de 34 interacties met een bedrijf nodig om de latent werkzoekende over de streep te kunnen trekken.
“De nieuwe manieren van kandidaten aantrekken kan je vergelijken met uitgaan. In de kroeg vraag je ook niet gelijk iemand ten huwelijk. Je ziet iemand die je leuk vindt, je gaat naar diegene toe en maakt een praatje. Vervolgens ga je een drankje doen en na een langere tijd ga je een serieuze relatie aan.”
– Sebastiaan Cové
Zo moet je het werven van kandidaten ook zien. Je vraagt niet direct of iemand een serieuze commitment met je aangaat. Je begint op een laagdrempelige manier met het opbouwen van een relatie door middel van zichtbaarheid en interactie, vervolgens kan dit leiden tot een serieuze professionele relatie. Dit nieuwe proces van kandidaten genereren wordt ook wel “Candidate Generation” genoemd.
Candidate Generation
Deze nieuwe vorm van arbeidsmarktcommunicatie kent twee fases:
Door in te zetten op ‘Demand Creation’ creëer je een sterk werkgeversmerk. Wanneer je je organisatie als sterk merk neerzet, haal je meer uit je online activiteiten. Dit zorgt ervoor dat recruiters minder berichten naar potentiele werknemers hoeven te sturen dan zij tot 78% meer relevante reacties ontvangen op LinkedIn
Hoe trek je Gen Z aan?
Zo’n nieuwe manier van kandidaten aantrekken is mooi, maar wat zijn nu echte tips waar je vandaag nog op in kan zetten om Generatie Z te werven? Er is helaas geen standaard heilige graal voor het aantrekken van deze nieuwe generatie. Maatwerk is in dit geval altijd key. Kijk wat er mogelijk is binnen jouw organisatie en wat past bij jouw doelgroep. Dit kun je in ieder geval gaan doen:
Maak verbinding via social media
Het is een inkoppertje maar wel van belang. Generatie Z haalt nieuws en informatie vaak al niet meer van Google of nieuwssites maar van TikTok of Instagram. Voor werkgevers ligt hier dus een kans om de doelgroep te bereiken. Helaas wordt sociale media vaak nog gezien als iets wat lastig en onbekend is. Het bepalen van de juiste communicatiekanalen en wat voor content je erop gaat delen kan een uitdaging zijn.
Kies voor korte en krachtige communicatie
De aandachtsspanne van Generatie Z maar ook van eerdere generaties wordt steeds korter. Iedereen raakt gewend aan een snelle manier van communiceren. Vervang dus die lange vacatureteksten door korte en bondige communicatie. Beschrijf het kernprofiel en vul dit aan met beeldmateriaal zoals foto’s of video’s.
Zorg ervoor dat je een realistisch beeld creëert: “Document, don’t create”
De aankomende generaties houden van authenticiteit. Ze zijn zo gewend aan veel prikkels en mooie beelden dat ze een soort filter hebben opgebouwd voor flashy reclame. “Als je per dag 70 meter scrolt dan wil je liever een realistisch beeld zien, wat je raakt” aldus Sebastiaan.
Maak je sollicitatie procedures laagdrempelig
Tegenwoordig zitten mensen liever op hun telefoon dan op een laptop. Het liefste zorg je er daarom voor dat solliciteren laagdrempelig wordt en zelfs gedaan kan worden vanaf een telefoon. Lange sollicitatieformulieren met veel vragen zijn dus een no-go. Zorg voor een paar korte vragen. Sebastiaan: “Wil je expliciet Gen Z aantrekken op je vacatures? Dan zijn sollicitatiebrieven een absolute no-go.”
Verliefd worden op je doelgroep
Het overbrengen van de juiste boodschap en het aantrekken van nieuwe medewerkers blijft lastig. Sebastiaan geeft tot slot nog een laatste tip: “Probeer om verliefd te worden op je doelgroep”. Je wilt je doelgroep gaan begrijpen en empathie kunnen tonen. Niet doen alsof, maar uitdragen dat je nieuwsgierig naar ze bent. Waarom doen ze wat ze doen? “Ga in gesprek, zoek de interactie op en dan zal er magie ontstaan.”