Hybride organisatie, de Gig-economie en soft skills

Trends in de markt

Trends in de markt

Commercial director YoungOnes Margot Roubos gaat in gesprek met directievoorzitter Berenschot Hans van der Molen over hybride organisaties en de Gig-economie.

Margot Roubos en Hans van der Molen

Hoe ga je als ondernemer om met trends in de markt?

Als je aan het roer staat van een eigen bedrijf, kun je niet om trends heen. Sterker nog, aanpassingsvermogen is een van de belangrijkste kenmerken van ondernemerschap. We bespreken drie trends die centraal stonden tijdens het POWERHOUSE Van Spaendonck-event.

Voor Hans van der Molen, directievoorzitter van Berenschot, is aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen ontzettend belangrijk. “Voor ons als organisatie zijn trends van levensbelang, daar zijn we al 84 jaar mee bezig.”

“Wanneer je een succesformule vindt als ondernemer, kun je namelijk in een soort groef belanden waarbij je alles op een voor jou bekende manier doet. Dat gaat goed, tot er iets over de horizon komt waardoor je hele businessmodel veroudert. Trends zijn daarom een kompas in een onzekere toekomst.”

Trend 1: Hybride organisaties

Uit onderzoek van Van Spaendonck onder 400 ondernemers blijkt dat in veel organisaties medewerkers toch weer terug naar kantoor zijn gegaan. Bij maar liefst 60% van de ondervraagden werkt de hele organisatie 100% op locatie. Wanneer we alleen kijken naar kantoormedewerkers is dat ruim een derde. Meegaan in deze trend blijkt dus behoorlijk uitdagend te zijn.

Veel ondernemers worstelen met de verdeling tussen thuiswerken en naar de bedrijfslocatie gaan. Welke lijn zet je uit en in hoeverre stimuleer je medewerkers om weer naar kantoor te komen? Margot Roubos, Commercial Director bij YoungOnes laat deze keuze vooral bij de medewerkers. “We hebben 35 medewerkers met een gemiddelde leeftijd van 26. Zij worden doodongelukkig als ze alleen maar thuis kunnen werken. Velen wonen nog in een studentenkamer of samen met anderen, dat is geen prettige werkplek.”

Thuiswerken minder leerzaam

Ook verwacht Margot dat jonge mensen minder leren wanneer ze vanuit huis werken. “Wanneer je net op de arbeidsmarkt komt, moet je nog echt leren werken en samenwerken”, vertelt ze. Hans herkent dit ook bij zijn organisatie. “Wij nemen elk jaar tussen de 30 en 40 mensen vers uit de schoolbanken aan. Die moeten nog leren functioneren in een bedrijf”, vertelt hij.

“Op afstand kun je gewoon heel weinig verbinding ervaren. Ik geloof daarom heel erg in hybride werken. Met onze 400 mensen hebben we wel mechanismen nodig om dat in goede banen te leiden, bijvoorbeeld door onze app met een maximaal aantal flexplekken en adviesgroepen over de beste kantoordagen.

Trend 2: Soft skills centraal zetten

Uit hetzelfde onderzoek door Van Spaendonck komt ook naar voren welke kenmerken werkgevers het belangrijkst vinden in werknemers: kunnen samenwerken, communiceren en initiatief nemen. Volgens Margot wordt daar bij YoungOnes al veel mee gewerkt. “Daar nemen wij mensen op aan, bij een jonge doelgroep kun je nog niet aan iemands cv zien hoe goed hij of zij is.”

“Met de mensen die bij ons op kantoor komen werken voeren we altijd persoonlijke gesprekken. Op ons platform zelf werken we juist met een ratingsysteem. Na afloop van de werkdag krijgt de medewerker een beoordeling in aantal sterren.”

Soft skills worden gewaardeerd

Ook bij Berenschot wordt veel waarde gehecht aan soft skills. Volgens Hans is dat ook noodzakelijk, omdat kennis en harde vaardigheden voor iedereen toegankelijk worden. Soft skills worden dan het onderscheidende vermogen. De werving van medewerkers met deze skills verloopt wel iets anders dan bij YoungOnes: “Wij vertrouwen op AI en data-analyse voor de selectie”, vertelt Hans.

“Iedereen krijgt bij ons een assessment, dat is een intensieve manier om al aan de poort te zien wat je in huis hebt. Heb je de juiste kwaliteiten en kun je die nog ontwikkelen? Vervolgens kijken we ook naar soft skills bij het matchen van de klantvraag.”

Margot Roubos en Hans van der Molen

Trend 3: Flexibilisering van de arbeidsmarkt

Hans van der Molen

De laatste trend draait om de flexibilisering van arbeidscontracten, hoe gaan YoungOnes en Berenschot hiermee om? Hans vertelt dat hij sterk gelooft in het onderscheidend vermogen van zijn medewerkers. Daarom staat 80% van de medewerkers bij Berenschot ook op de payroll. “We geloven in een sterke kern, ik wil niet dat kwalitatief goede mensen op zes andere plekken gaan werken. Voor Berenschot is een robuuste kern met een flexibele schil de beste mix.”

Margot ziet de flexibele inzet van mensen als oplossing voor drie verschillende scenario’s: bij een piek, bij paniek en bij projecten. “Dat kun je doortrekken naar veel verschillende organisaties. Bij projecten in HR of Finance is het bijvoorbeeld erg prettig om tijdelijk extra hulp te krijgen. Je wilt flexibel zijn, maar met een vaste kern om je DNA te behouden.”

Bij YoungOnes zelf mogen medewerkers ook op het gebied van arbeidscontracten zelf kiezen wat ze willen. “Wij geven onze mensen de vrijheid om voor ons te werken op een manier die bij ze past”, vertelt Margot. “Sommigen willen vastigheid en structuur, terwijl anderen liever eigen baas willen zijn, bij verschillende bedrijven ervaring op willen doen en flexibiliteit belangrijk vinden. Ik denk dat het voor veel bedrijven slim is om hier open naar te kijken.”