POWERHOUSE Van Spaendonck:

“Bouw een ijzersterke cultuur”

Worstel jij ook met de vraag hoe je jouw medewerkers tevreden houdt binnen je organisatie? Organisatiefuturoloog Arjen Banach vertelt hoe je met focus op cultuur een inspirerende werkgever kunt worden. “Het succes van onze bedrijven is niets anders dan een reflectie van cultuur”.

Binnen de meeste bedrijven staat er ontzettend veel op papier: denk aan de manier waarop de organisatie gestructureerd is, maar ook bijvoorbeeld de KPI’s. Toch zijn het volgens Arjen juist de dingen die je niet direct kunt zien, die een veel groter effect hebben op succes. “Het allerbelangrijkste is cultuur: hoe doen we het hier met elkaar?”, vertelt hij. “In de kern ligt je missie, daaruit komen waarden. Vanuit die waarden creëer je rituelen die jou als onderneming onderscheiden. Dit is waar je medewerkers op feestjes over vertellen wanneer hen gevraagd wordt hoe het is om bij jou te werken.”

Met deze kennis kun je op drie manieren omgaan:

  • Non-actief: Zo blijf je het altijd doen zoals je het al deed.
  • Reactief: Hierbij weet je wel dat cultuur belangrijk is voor goed werkgeverschap, maar ga je er alleen mee aan de slag als het echt moet. Dat komt bijvoorbeeld tot uiting in een crisis.
  • Proactief: Je wacht niet af, maar neemt constant initiatief. Cultuur staat hoog op je agenda.

De 4 v’s van proactiviteit

Uiteraard is het wenselijk om als werkgever proactief om te gaan met cultuur, maar hoe doe je dat? Volgens Arjen zijn er vier v’s waar je op moet letten:

1. Veerkracht

2. Van waarde zijn
3. Vooruitgang
4. Verbinding

Van werk uitvoeren naar werk uitvinden

Waar je vroeger als ondernemer alles bepaalde en de koers uitzette, hoeft dat tegenwoordig niet meer zo te zijn. Zo worden je medewerkers niet alleen uitvoerders, maar ook uitvinders binnen je bedrijf. “Veel ondernemers zijn wel bereid tijd vrij te maken wanneer iemand met een goed idee komt. Toch gebeurt daar uiteindelijk vaak weinig mee. De reden daarvoor is dat je juist tijd vrij moet maken voor het bedenken van initiatieven. Geef iedereen binnen je bedrijf een uur per maand om die uitvindersrol te pakken. Kijk wat je allemaal tegenkomt, elke dag bevat kansen om te vernieuwen. Maar als je medewerkers die uitvindersrol niet hebben, gaan ze het niet herkennen.

“Krapte op de arbeidsmarkt is iets macro-economisch, maar voor een ondernemer bestaat slechts het gebrek aan onderscheidend werkgeverschap. Je moet meer doen dan ergens een A4-tje ophangen met een vacature. En ja, er zijn nog steeds bedrijven die dat doen. Dat betekent dat je nog steeds kunt opvallen met inspirerend leiderschap!”

Terugblik