We gaan de wereld veranderen – en dat doen we met toiletpapier

We gaan de wereld veranderen – en dat doen we met toiletpapier

Hoe kleine veranderingen de grootste impact kunnen hebben

Wist je dat er wereldwijd 2,3 miljard mensen zijn die geen toegang hebben tot veilige toiletten? Dat is één derde van de wereldbevolking. En dat terwijl er 1,7 miljoen bomen per dag worden gekapt. Dat zijn 1059 bomen per minuut, en 18 per seconde!

1,7 miljoen

bomen per dag

1059

bomen per minuut

18

bomen per seconden

“Ik zag binnen de hotellerie zoveel verspilling. Niet alleen van voedsel en water, maar ook van toiletpapier”

Melle
Schellekens

Melle Schellekens

Van verspilling naar verandering

Het verhaal van The Good Roll begon zeven jaar geleden, toen Melle besloot zijn ervaringen uit de hotellerie om te zetten in actie. “Ik zag binnen de hotellerie zoveel verspilling. Niet alleen van voedsel en water, maar ook van toiletpapier”, vertelt hij. In hotels wordt bij iedere incheck een nieuwe wc-rol opgehangen, ook al is de oude nog niet op. “De housekeeping heeft maar zestien minuten de tijd om een kamer op te frissen. Het is dus efficiënter om een nieuwe rol op te hangen, in plaats van de oude netjes op te vouwen”, legt Melle uit.

Het idee voor The Good Roll ontstond uit de wens om deze verspilling aan te pakken. Maar het ging al snel om veel meer dan alleen efficiëntie. Melle raakte geïnspireerd door het concept van EARTH water ‘You never drink alone’: “Door één flesje water te kopen, zorg je ervoor dat iemand anders aan de andere kant van de wereld, waar het hard nodig is, ook water krijgt.” En dit idee, werd de kern van hun missie: sociaal én ecologisch impact maken.

Gas erop!

“We besloten ervoor te gaan. Gas erop!”, zegt Melle enthousiast. Met deze gedachte vertrokken ze naar Ghana, en voordat ze het wisten stond het eerste toiletgebouw in een sloppenwijk van Accra. Een jaar later kwamen ze terug. En wat bleek: de chief van het dorp had het toilet laten afbreken en de materialen voor zijn eigen huis gebruikt. Melle vraagt zich af: “Waren wij naïef om te bedenken dat we daar zomaar een toilet konden neerzetten?” Het antwoord was ‘ja’. Eén ding was zeker: dit moet anders.

Vanaf dat moment begonnen ze de lokale gemeenschap actief te betrekken. “We vroegen de lokale gemeenschappen wat ze nodig hadden en lieten ze voorbeelden van toiletten zien”, vertelt Melle. Timmermannen, loodgieters en elektriciens kregen de middelen en het budget om vervolgens zelf de toiletten te bouwen. En met succes: sindsdien is er geen toilet meer gesloopt. Een eigen foundation, een lokaal team, local ownership en de middelen en tools blijken de perfecte ingrediënten tot succes.

Van bamboe naar basisproduct

Maar hun missie bestaat uit twee delen: het meest sociaal en duurzaamste toiletpapier produceren én toiletten bouwen in landen waar sanitatie ontbreekt. Maar hoe kom je dan aan duurzaam toiletpapier? Al snel kwamen ze uit bij bamboe. Deze plant groeit snel terug, neemt meer CO2 op dan bomen, en is perfect geschikt voor de productie van toiletpapier. In China maken ze al wc-papier van bamboe, dus besloten ze een container te bestellen om het uit te proberen. En drie keer raden: binnen twee dagen waren 60.000 rollen uitverkocht.

Toch was er één probleem. “Het voelt niet goed om bamboe uit China te importeren. Dat staat haaks op onze beloftes over CO2-reductie”, legt Melle uit. Toen ontdekten ze dat er in Ghana 400.000 hectare bamboe groeit, verspreidt over talloze plekken bij lokale boeren. “Hoe gaaf zou het zijn als we een eigen toiletfabriek in Ghana bouwen?” vroeg Melle zich af. Er was alleen één obstakel: er was geen geld. “Wat doe je als je geen geld hebt? Dan ga je gekke dingen doen”, lacht Melle. “We hebben 24 uur in een toiletgebouw doorgebracht voor crowdfunding, en daarmee €70.000 opgehaald om de aanbetaling voor de fabriek te voldoen.”

“Dankzij onze bamboeprojecten verdienen boeren nu veel meer, en kunnen hun kinderen naar school in plaats van op het land te moeten werken.”

Energie uit elke boodschap

Ze begonnen bamboe te gebruiken voor hun toiletrollen en werkten samen met Safisana – een organisatie dat afval omzet in biomassa – om de menselijke ontlasting uit de toiletgebouwen in Ghana om te zetten in biomassa. “Deze biomassa wordt vervolgens gebruikt om energie op te wekken voor de lokale gemeenschap. En het mooiste is dat bamboe, als we het voeden met biomassa, binnen vier maanden weer aangroeit”, legt Melle uit.

Dit zorgt niet alleen voor snel teruggroeiende bamboe, maar ook voor een verdubbeling van de opbrengst voor de lokale boeren, waardoor hun inkomen aanzienlijk stijgt. “Dankzij onze bamboeprojecten verdienen boeren nu veel meer, en kunnen hun kinderen naar school in plaats van op het land te moeten werken.”

Van verspilling naar verandering

Het verhaal van The Good Roll begon zeven jaar geleden, toen Melle besloot zijn ervaringen uit de hotellerie om te zetten in actie. “Ik zag binnen de hotellerie zoveel verspilling. Niet alleen van voedsel en water, maar ook van toiletpapier”, vertelt hij. In hotels wordt bij iedere incheck een nieuwe wc-rol opgehangen, ook al is de oude nog niet op. “De housekeeping heeft maar zestien minuten de tijd om een kamer op te frissen. Het is dus efficiënter om een nieuwe rol op te hangen, in plaats van de oude netjes op te vouwen”, legt Melle uit.

Het idee voor The Good Roll ontstond uit de wens om deze verspilling aan te pakken. Maar het ging al snel om veel meer dan alleen efficiëntie. Melle raakte geïnspireerd door het concept van EARTH water ‘You never drink alone’: “Door één flesje water te kopen, zorg je ervoor dat iemand anders aan de andere kant van de wereld, waar het hard nodig is, ook water krijgt.” En dit idee, werd de kern van hun missie: sociaal én ecologisch impact maken.

Toiletpapier met een verhaal

The Good Roll beperkt hun impact niet tot toiletpapier alleen. Hun producten worden verpakt in sociale werkplaatsen, waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans krijgen om deel te nemen aan de economie. “We willen niet alleen het duurzaamste toiletpapier maken, maar ook het sociaalste”, legt Melle uit. Deze missie – om zowel sociaal als ecologisch impact te maken – loopt als een rode draad door alles wat The Good Roll doet.

Ze hebben geen spijt van de dingen die ze geprobeerd hebben, zelfs niet als het af en toe misgaat. Want zoals Melle zegt: “Ik heb liever spijt van de dingen die ik wél heb gedaan, dan van de dingen die ik niet heb gedaan.”

Over POWERHOUSE Van Spaendonck

POWERHOUSE Van Spaendonck is een jaarlijks terugkerend evenement voor ondernemend Nederland en een initiatief vanuit Van Spaendonck. Wij hebben al meer dan 105 jaar ervaring en zijn er voor jou als ondernemer, in elke fase van het ondernemerschap. Dit doen we met onze bekende labels Loket.nl, MKB Servicedesk, Wissenraet Van Spaendonck, CoPilot en Clever.

© Copyright 2021 – 2024 | All Rights Reserved | Powered by Van Spaendonck