Spice Up Your Vision
Stel jezelf de vraag: “Wat moet ik morgen anders doen?”
Stel jezelf de vraag: “Wat moet ik morgen anders doen?”
Als ondernemer weet je vaak goed te vertellen wat je verkoopt, wie je klanten zijn en wat je grootste uitdaging is. Je kent tenslotte je eigen businessmodel. Maar hoe zorg je dat je een goede lange termijnvisie voor je bedrijf creëert? Ron Offerman, Businesscoach en eigenaar bij Qimens, vertelt ons tijdens POWERHOUSE Van Spaendonck 2024 hoe jij als ondernemer relevant kunt blijven in een snel veranderende markt. Volgens hem staan daarbij drie dingen centraal: je moet de markt in de gaten hebben en trends herkennen, je moet je eigen businessmodel blijven toetsen, en je moet wendbaar zijn. Maar je leiderschap is allesbepalend.
“Hoe vaak speel jij, als ondernemer,
nog buiten? “
Ron
Offerman
Ron Offerman
“Buiten spelen en binnen handelen”
Hoe vaak speel jij, als ondernemer, nog buiten? En dan natuurlijk niet net als vroeger, nee, hoe vaak spreek jij je klanten nog? Of heb je contact met andere ondernemers binnen of buiten je eigen branche? Weet jij écht wat er in de markt gebeurt? Kortom, hoe extern gericht ben jij als ondernemer? Ron start zijn verhaal energiek: “Om trends te zien aankomen moet je zorgen dat je extern gericht bent en contact hebt met de wereld om je heen.”
“Naast de externe gerichtheid is het uiteraard ook belangrijk dat je intern je zaken op orde hebt. Dat je de juiste mensen op de juiste plek hebt en je processen, systemen en financiën op orde zijn. Bovendien moet je wendbaar zijn, je moet intern snel kunnen reageren op veranderingen in de markt en omgeving”, vervolgt Ron zijn verhaal.
Durf jij jouw succesformule ter discussie te stellen?
Elke ondernemer heeft er wel één, een succesformule. Hoewel Einstein ooit zei: “Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg”, is dit in de huidige markt niet altijd meer het geval. Ron: “Als je vast blijft houden aan iets dat gisteren relevant was, zal je succesformule misschien wel je grootste vijand worden.”
Ron geeft hierbij een sprekend voorbeeld: “V&D was ooit het grootste warenhuis van Nederland, een succesformule. Maar doordat zij hun eigen succesformule niet mee lieten groeien met het veranderende consumentengedrag en de opkomst van online winkelen, ging het mis.”
Waarde creëren en behouden
Je moet je dus aan kunnen passen, dat is duidelijk. Maar hoe moet je dat dan doen? Hiervoor kijkt Ron af bij marketing: “Je gaat kijken naar het wie, wat, waar en waarom van jouw businessmodel. Kun je beantwoorden wie je klant is, wat je aanbod is, waarom jouw product of dienst winst oplevert en hoe je jouw aanbod realiseert? Dan heb jij precies in beeld hoe je waarde creëert en aan welke knoppen je kunt draaien om deze waarde te behouden.”
“Het is makkelijker dan je denkt”
Het hoeft niet moeilijk te zijn om daadwerkelijk te veranderen en je businessmodel aan te passen. 90% van de wijzigingen in businessmodellen komen voort uit het opnieuw combineren van ideeën en concepten uit andere sectoren. Begin eenvoudig en stel jezelf de volgende vragen:
- 1Zijn er innovatieve ontwikkelingen die mijn businessmodel mogelijk minder relevant kunnen maken?
- 2Zijn er marktpartijen die de dingen net even anders doen maar wel succesvol zijn?
- 3Is jouw businessmodel er klaar voor om mee te groeien met de veranderende klantbehoefte?
Wanneer je deze drie vragen beantwoordt, heb je al een goed idee waar je op moet letten als je wilt veranderen.
Je moet van je belemmeringen af
Je bent nu op de hoogte van de trends in de markt, want “je speelt buiten”. Daarbij durf je kritisch naar je businessmodel te kijken. Wat mist er dan nog?
Ron licht toe: “Je kan je hele skillset op orde hebben. Maar de belangrijkste drempel die je nu nog moet nemen, is zelf de juiste mindset hebben én deze overbrengen op je medewerkers.” Om de boodschap over te kunnen brengen op je medewerkers, moet je volgens Ron leiderschap tonen en tegelijkertijd wendbaar kunnen zijn als leider. “Je moet autonomie uit handen kunnen geven en veranderingen aan kunnen gaan”, volgens Ron.
Om daadwerkelijk de verandering aan te gaan moet je van drie belemmeringen af:
De comfortzone: Je weet wat je doet, je weet hoe je het moet doen en het gaat goed want je maakt winst. Waarom zou je veranderen? Je wordt geremd door je comfortzone.
Succesverhalen: We romantiseren het succesverhaal van het verleden. Maar werkte het gisteren? Grote kans dat het morgen niet meer werkt. Dus blijf niet aan je succesverhaal vasthouden, maar maak nieuwe verhalen.
Angst voor het loslaten en voor verandering: Het is niet leuk om te veranderen, want je geeft je controle weg en dat is eng. Maar je hebt het wel nodig om te kunnen veranderen.
“Wees kritisch,
blijf jezelf uitdagen en
sta open voor verandering!”
Succes is voor doeners
Ron sluit zijn verhaal of met het geheim van succes: “Succes? Succes is voor doeners. Als jij, als ondernemer, proactief in actie komt en reageert op wat je in de markt ziet gebeuren, zal je een veel grotere kans op succes hebben.” Doe je dit niet, dan ga je de boot missen en zullen je concurrenten aan je voorbij gaan. Dus: “Wees kritisch, blijf jezelf uitdagen en sta open voor verandering. Vraag jezelf niet af: ‘Wat kan ik morgen anders doen?’ Nee, stel jezelf de vraag ‘Wat moet ik morgen anders doen?’. Dan heb je de sleutel te pakken om relevant te blijven in een wereld die continu verandert”, aldus Ron.
Ben jij klaar voor de toekomst?
Speciaal voor de aanwezigen bij POWERHOUSE Van Spaendonck heeft Ron een actie. Je kunt nu gratis een MKB Scan doen. Na het invullen van de scan weet jij waar de kansen en waar de bottlenecks binnen je bedrijf zitten.
Over POWERHOUSE Van Spaendonck
POWERHOUSE Van Spaendonck is een jaarlijks terugkerend evenement voor ondernemend Nederland en een initiatief vanuit Van Spaendonck. Wij hebben al meer dan 105 jaar ervaring en zijn er voor jou als ondernemer, in elke fase van het ondernemerschap. Dit doen we met onze bekende labels Loket.nl, MKB Servicedesk, Wissenraet Van Spaendonck, CoPilot en Clever.
© Copyright 2021 – 2024 | All Rights Reserved | Powered by Van Spaendonck