Niet plannen, maar doen: hoe AI bedrijven in beweging zet
Waarom wachten geen optie meer is
In een tijd waarin technologie razendsnel verandert en bedrijven zoeken naar houvast, komt AI-expert en ondernemer Bart Snijders met een helder en tegelijkertijd confronterende boodschap: groei begint niet met plannen, maar met doen.
Als oprichter van Sprints & Sneakers (40 FTE) helpt Bart grote merken en scale ups die impact willen maken én organisaties die nog zoekende zijn met het groeien van hun bedrijf en implementeren van AI oplossingen. Zijn aanpak is praktisch en gedreven door data: via slimme, creatieve experimenten en technologie onderzoekt hij continu wat echt werkt. In zijn sessie tijdens POWERHOUSE Van Spaendonck deelt hij inzichten over de rol van AI, de kracht van experimenteren en waarom organisaties nú moeten leren omgaan met verandering.

Bart Snijders
AI: een tool, geen hype
Veel mensen zien AI als een hype of bedreiging, maar Bart benadrukt dat AI vooral een krachtig hulpmiddel is dat je slim kunt inzetten.
Een voorbeeld: Bart gebruikt AI om zijn e-mails te prioriteren en sneller te reageren. Ook liet hij met behulp van AI een website ontwerpen (met Vibe.Coding) door alleen te omschrijven wat hij wilde. “Dat is niet bedoeld om je hele bedrijf te runnen”, legt hij uit, “maar het helpt wel om snel te testen en te experimenten. Gebruik het dus als een tool.”
Van tool naar agent
De evolutie van AI gaat razendsnel. Waar we AI nu vooral gebruiken als slimme ‘tool’, zien we ook de opkomst van de zogeheten agent-modus.
In deze fase gaat AI van het uitvoeren naar taken (denk aan e-mails samenvatten of teksten schrijven) naar het zelfstandig oplossen van problemen. Geen human clicks meer, maar agent picks: AI die zelf kiest, beslist en handelt. En dat allemaal zonder dat jij nog hoeft te klikken.
Bart geeft een treffend voorbeeld: “Stel je wil naar een concert van Beyoncé. Nu betekent dat nog: je laptop klaarzetten op het juiste moment, in de digitale wachtrij staan, razendsnel klikken om tickets te bemachtigen, checken of je kunt op die datum, vrienden appen die mee willen gaan, het geld voorschieten en een Tikkie sturen in de groepsapp.”
Maar straks? Dan geef je jouw AI-agent één opdracht: regel tickets voor Beyoncé wanneer ik beschikbaar ben, met vrienden die ook willen.
De agent controleert je agenda, zoekt de juiste datum, bestelt de tickets zodra ze beschikbaar zijn, maakt automatisch een groepsapp aan met je concertmaatjes, stuurt ze een bericht, verdeelt de kosten en regelt betaling. Jij hoeft alleen nog maar te gaan!

B2A: Business to agent
Voor bedrijven betekent dit een compleet nieuwe realiteit. Het heeft grote gevolgen voor hoe bedrijven hun klanten bereiken. Het speelveld verandert: je verkoopt straks niet meer aan mensen, maar aan hun agents. Bart noemt dit: B2A, Business to Agent.
Dat betekent dat je als merk of organisatie zichtbaar en relevant moet zijn voor AI-systemen die de keuzes maken voor hun gebruikers. Niet langer wachten tot iemand op jouw advertentie klikt, maar zorgen dat je proactief geselecteerd wordt.
En dat vraagt iets anders dan de traditionele marketing of sales. Je moet ervoor zorgen dat je aanbod logisch, begrijpelijk en gestructureerd is. Niet alleen voor mensen, maar ook zeker voor machines. “De tijd die je hebt om aandacht te pakken , is heel klein,” zegt Bart. “En het wordt alleen maar kleiner. Dus zorg dat je vindbaar en aantrekkelijk bent, voor mens én machine.”
Durven, doen en doorpakken
“Bedrijven die wachten, verliezen.” Dat is een boodschap die Bart heel duidelijk maakt. De technologie ontwikkelt zich sneller dan ooit. Wachten op zekerheid is geen strategie meer, actie wel.
AI verandert niet alleen hoe we werken, maar ook hoe we denken over groei en innovatie. Wie nu durft te experimenteren, leert sneller dan de rest. Niet elk experiment hoeft dan te slagen, maar stilstaan is geen optie.
Of je nu werkt aan relevantie of impact: het zit niet in perfectie, maar in beweging. Begin klein, test slim en leer continu. Want uiteindelijk groeien niet de bedrijven die het zeker weten, maar de bedrijven die het gewoon gaan doen.

Meer Powerhouse 2025
Wat is POWERHOUSE?
POWERHOUSE Van Spaendonck is hét jaarlijkse relatie-event voor ondernemend Nederland. Een dag waarop we samen met ondernemers, professionals en bestuurders vooruitkijken, inspireren én verbinden. Vanuit Van Spaendonck – met meer dan 105 jaar ervaring in het versterken van ondernemerschap – brengen we kennis, innovatie en netwerk samen onder één dak.
Met onze labels Loket, MKB Servicedesk, Wissenraet Van Spaendonck, CoPilot en MIjnLoket ondersteunen we dagelijks ondernemers in elke fase van hun reis. POWERHOUSE is onze manier om die missie kracht bij te zetten: een moment om relaties te ontmoeten, inzichten te delen en samen de toekomst van werk en ondernemerschap vorm te geven.
© Copyright 2021 - | All Rights Reserved | Powered by Van Spaendonck

