Spice Up Your Sustainability
Dubbele win?
Dubbele win?
Kunnen duurzame keuzes en commerciële groei hand in hand gaan? Kim Bakker, mede-eigenaar van lingeriemerk Soft Revolt, is gedreven om te laten zien dat dit kan. Tijdens de vierde editie van POWERHOUSE Van Spaendonck neemt ze de zaal mee in het verhaal van haar eigen bedrijf en deelt ze concrete tips om duurzaam én commercieel te ondernemen.
Kim
Bakker
Kim Bakker
Ze heeft al even niet meer voor een groep gestaan, bekent Kim direct bij de start van haar break-out sessie. En dat heeft alles te maken met Soft Revolt, het innovatieve en duurzame bedrijf waar ze mede-eigenaar van is. “Er gebeurt heel veel achter de schermen”, verklaart ze. Dus zijn zij en haar compagnon Elles Roeleveld vooral heel hard aan het werk om te zorgen dat het allemaal in goede banen wordt geleid. Ze zitten beide kort op de bal en in de praktijk veel achter hun laptop. “We zijn praktisch een IT-bedrijf”, lacht Kim.
Een bh die door de beugel kan
Maar wat is Soft Revolt dan precies? In de zaal is het merk niet voor iedereen bekend. “Dankzij Soft Revolt is er eindelijk een bh die door de beugel kan. Mijn compagnon Elles is de uitvinder”, vertelt Kim. Dankzij een innovatieve 3D-breitechniek – die oorspronkelijk door Nike is ontwikkeld en door Elles in twee jaar tijd is doorontwikkeld – worden de bh’s van Soft Revolt uit één stuk gemaakt.
Duurzaamheid staat bij Soft Revolt centraal. “Maar het startpunt is een goed product. Onze bh’s hebben geen beugels meer of kriebelende naden, geen overbodige onderdelen. We lossen daarmee een echt probleem op van de klant”, aldus Kim. Ze deelt de anekdote dat Elles tijdens de ontwikkeling van haar eigen product in een lingeriewinkel werkte om inspiratie op te doen, en daar bijzonder vaak van klanten hoorde dat hun bh’s knelden. Het zal de meeste vrouwen bekend in de oren klinken.
Duurzame kernwaarde als kers op de taart
Duurzaamheid is niet speciaal het aankoopmotief voor de klanten van Soft Revolt. “We hebben er wel mee geëxperimenteerd in onze online marketing, maar dat is niet hetgeen wat het meest verkoopt. Een product dat een vrouw de hele dag zo dicht op de huid draagt, moet op de eerste plaats heel goed zijn. Onze klanten vinden het wel heel fijn dat het duurzaam is, maar het is dus niet de reden dat ze kopen.” Het is eerder een kers op de taart.
Voor Soft Revolt is duurzaamheid – naast vrouwen supporten en innovatie – één van de drie kernwaarden. Het is voor Kim persoonlijk ook belangrijk. “Ik ben moeder en wil graag dat mijn kinderen in een fijne wereld kunnen leven. Daar wil ik mijn steentje aan bijdragen. En waar kan dat beter dan in de enorm vervuilende mode-industrie?”
Een zachte revolutie in de mode-industrie
Met hun product zijn ze revolutionair. “Maar wel op een zachte manier. We gaan niet de barricaden op. En we zullen nooit met ons vingertje wijzen naar anderen. We zijn zelf ook niet perfect.”
Maar ze doen het wel écht anders dan de vele lingeriemerken die er nu zijn in de wereld. Bijna alle grote merken worden bestierd door mannen die al jaren in de mode-industrie werken. Elles en Kim waren beide nieuwkomers in de sector. “We wisten er niets van en daardoor was niets vanzelfsprekend.”
In het sample proces slaan ze veel stappen over dankzij het 3D-proces. Ook produceren ze veel minder snijafval. En hun product legt geen ellenlange reis af voordat het bij de klant belandt. Kim vertelt: “Een traditionele bh bestaat uit wel veertig losse onderdelen die allemaal lange afstanden moeten afleggen. Dat komt soms in totaal uit op maar liefst drie rondjes om de wereld. Los van het onnodige gebruik van materialen, is dat transport echt zonde. Onze bralette wordt op één plek in Europa gebreid en in elkaar gezet. Daarmee is onze ecologische voetafdruk drastisch kleiner.”
Ook lanceren ze niet om de haverklap een nieuwe collectie. “We kiezen voor een kleine tijdloze collectie, en lanceren af en toe een limited edition die eerst leeg wordt verkocht voor we aan iets nieuws beginnen.” Dat is duurzamer, maar ook erg praktisch. Zo hoeven ze geen voorraad weg te gooien, iets dat nu in Nederland schrikbarend veel gebeurt.
Driedubbele win: voor commercie,
duurzaamheid én de klant
Kim heeft meer van dit soort praktische en tegelijkertijd duurzame tips: “Er is nu zoveel keuze. Voor de consument maar ook voor jou als ondernemer. Wij leggen onszelf met duurzaamheid beperkingen op in de keuzemogelijkheden.” En dat brengt mooie dingen, vervolgt ze. “Wij versturen onze bh’s met een brievenbuspakket. Voor ons scheelt het weer verpakkingsmateriaal. Dat is duurzamer, en het scheelt ons in de kosten. Én het is fijn voor onze klanten, want ze hoeven niet thuis te blijven.”
Ook naaien ze geen labels in hun broekjes, maar strijken die informatie op de stof. “Wij maken geen kosten voor labels en klanten hebben geen kriebelend label in hun bh.” Een dubbele win. “Als wij zoiets bedenken, gaat het bij ons op de ‘Just Do It’-lijst”, vervolgt ze. En dat is ook direct een tip voor iedereen in de zaal. “Maak ook zo’n lijst en zorg dat alles dat erop staat, héél snel wordt doorgevoerd.”
Duidelijke richting dankzij de Lifecycle Assessment
Er is meer dat de zaal volgens Kim direct moet doen. De Lifecycle Assessment (LCA) is er één van. “Meten is weten, en het is een makkelijke eerste stap. Dit helpt ook als rapporteren op CO2-uitstoot straks verplicht wordt.” Kim doelt hiermee op de Europese wet CSRD die bedrijven verplicht om te rapporteren op de duurzaamheid van de gehele keten. Met een LCA wordt je hele keten in beeld gebracht en krijg je onder andere inzicht in hoeveel CO2 je uitstoot. “Het geeft je inzicht en houvast. Ik zie het als een duidelijke richting voor de vervolgstappen die je moet nemen. En onze investeerders vinden het ook erg fijn om dit inzicht te hebben.”
Het belang van de juiste partner en een duidelijke visie
Ondertussen komen er ook vragen vanuit de zaal, waar Kim enthousiast op inhaakt. “Hoe zoek je de juiste partners?”, vraagt iemand zich af. Het is iets waar ze bij Soft Revolt veel tijd in stoppen en wat Kim ook als tip wil meegeven: “Maak je klant én je partners deelgenoot. De juiste partner is dan belangrijker dan ooit, dus daar zijn we ook structureel naar op zoek. En als een samenwerking niet goed verloopt, nemen we snel afscheid.”
Er zit ook een klant in de zaal, die enorm enthousiast is over de informatie van Soft Revolt en de bijbehorende tone of voice. “Je krijgt je bestelling niet in een luxedoos, maar er zit wel een persoonlijk kaartje bij en alle communicatie is echt sympathiek”, deelt ze met de zaal. Een voordeel dat Soft Revolt heeft als klein bedrijf, merkt een andere deelnemer op. Ze kunnen makkelijker zorgen dat je altijd en overal op de juiste manier communiceert. “Elles en ik zitten allebei kort op de bal”, beaamt Kim. “En we vinden het enorm belangrijk dat onze kernwaarden overal in terugkomen.” Een duidelijke visie.
Met grote ambities een stap zetten richting duurzaamheid
Hoe start je nou met verduurzamen? Dat is natuurlijk voor de meesten in de zaal de grote vraag. “Je kan overal starten”, verklaart Kim enthousiast. “Bij productiedesign, bij je grondstoffen, de logistieke keten, de levensduur van je product en bij de end-of-life van je product.” Soft Revolt heeft aan al deze elementen al gewerkt, maar ook zij hebben nog flinke ambities.
Kim deelt hun duurzame stip aan de horizon: “We streven naar een volledig transparante keten. We willen 100% biobased bh’s, geverfd met 0% water, en de laagste CO2-voetafdruk ter wereld.” Het is niet niks. Maar door groot te dromen, kom je daadwerkelijk een stap verder. Daar is Soft Revolt het bewijs van.
Over POWERHOUSE Van Spaendonck
POWERHOUSE Van Spaendonck is een jaarlijks terugkerend evenement voor ondernemend Nederland en een initiatief vanuit Van Spaendonck. Wij hebben al meer dan 105 jaar ervaring en zijn er voor jou als ondernemer, in elke fase van het ondernemerschap. Dit doen we met onze bekende labels Loket.nl, MKB Servicedesk, Wissenraet Van Spaendonck, CoPilot en Clever.
© Copyright 2021 – 2024 | All Rights Reserved | Powered by Van Spaendonck