Spreker Rico Bakker kwam er tijdens zijn studie Bedrijfskunde al snel achter dat gedrag zijn interesse trok. Hoe reageren mensen ergens op? En hoe krijg je een boodschap overgebracht? Vragen die Rico triggeren. Een aantal jaar later staat Rico bekend als een snelgroeiende spreker die patronen doorbreekt met zijn creativiteit.
Prikkelen van studenten
Na zijn studie is Rico gaan werken als een verbinder tussen onderwijs, het bedrijfsleven en de overheid. Een tijdje later werd hij gevraagd om workshops te geven aan studenten. Met deze workshops hielp hij studenten bij het vinden van een stage en personal branding. “Studenten zitten helemaal niet op een saai verhaal te wachten, het interesseert ze vaak niks hoe ze een stage moeten vinden. Ik ben toen gaan experimententeren wat het beste werkt voor dit soort studenten. Zo kwam ik soms heel netjes gekleed binnen, en soms met een petje op. Om het vervolgens met ze te hebben over hun eerste indruk. Daardoor liet ik ze iets ervaren, in plaats van vertellen hoe het in elkaar steekt. Ik probeerde door middel van entertainment de kennis en inhoud over te brengen”, vertelt Rico. Hierna begon Rico zich te fascineren over het bedenken van leuke vormen waarin je inhoud en entertainment combineert.
De start van het succes
Naast zijn huidige baan besloot Rico zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel als zzp’er. “Toen ging het ineens heel snel. Op LinkedIn zagen mensen dat ik trainingen en workshops gaf. Bedrijven begonnen mij te benaderen. Dat vond ik zo gaaf. Er kwamen veel verschillende dingen op mijn pad en ik gaf destijds trainingen over van alles en nog wat. Van werkgeluk tot communicatie en de drijfveren van jongeren in het onderwijs. Na een tijdje ging ik mezelf afvragen waar nu echt mijn passie en energie lag. Bovendien kon ik niet Rico Bakker zijn die zich in honderd verschillende onderwerpen verdiepte. Daarom koos ik voor hetgeen dat het dichtste bij me lag: creativiteit. Daar is ‘de kracht van een slecht idee’ uitgerold. Ik ontdekte dat creativiteit een proces is waarin je mensen kunt meenemen en dat absurde gedachte-experimenten kunnen leiden tot vernieuwing.”
Rico zijn drijfveer
“Je hoort zo vaak mensen zeggen dat iets niet mogelijk is. Daar word ik echt opstandig van”, vertelt Rico. Zijn drijfveer is dan ook om juist met absurde gedachten te experimenteren naar alternatieve mogelijkheden. “Dat heeft er ook mee te maken dat ik zelf echt compleet gedemotiveerd raak van dingen doen die moeten. Met mijn korte spanningsboog was ik altijd al op zoek naar dingen die anders dan anders zijn.” Rico bevestigd dat zijn hobby inmiddels uit de hand is gelopen. Naast het geven van lezingen over de kracht van een slecht idee, bracht hij dit jaar zijn eerste boek uit en is hij begonnen met het opnemen van podcasts. “Ik vind het leuk om mensen te helpen los te komen van hun aannames. Dát overbrengen is mijn passie”, sluit Rico af.